tisdag 28 september 2010

Jag lärde min mattelärare något!

Vem trodde att JAG skulle lära min 65-åriga mattelärare något nytt inom matematik? Inte jag i alla fall, men idag på föreläsningen gick vi igenom polynomdivision. När jag gick på gymnasiet fick vi lära oss att använda ett sätt som kallas syntetisk division, för min lärare sa att liggande stolen använder bara svenskarna och man gör alltid fel. Därför fick vi lära oss den andra metoden som är betydligt enklare. När jag därför frågade om man fick använda syntetisk division istället bad min lärare mig att gå upp och visa på tavlan inför en fullsatt sal. Det var bara att gå upp och visa, och på ett snabbt och enkelt sätt hade jag kommit fram till exakt samma sak som min lärare kommit fram till på en hel tavla, och alla började därför applådera. Nu vill därför alla att jag ska lära dem syntetisk division istället, och min lärare ska se vad det var jag egentligen gjorde.

Det är roligt att kunna något som ingen annan kan ibland...
Follow Dennis Widmark

1 kommentar:

  1. Coolt att om man googlar syntetisk division kommer du som 4e alternativ!

    SvaraRadera

Lämna en kommentar... Annars! Haha =D